Loading

Παρασκευή 21 Σεπτεμβρίου, 17:00 – 22:00

Ξενοδοχείο ΤΙΤΑΝΙΑ

Ημερίδα

«Με τη Νοηματική Γλώσσα, Όλοι Συμμετέχουμε»

ΒΑΣΙΚΟΙ ΟΜΙΛΗΤΕΣ

Βενέττα Λαμπροπούλου
Συνδρομή του Ιδρύματος Κωφών στην Εξέλιξη της ΕΝΓ
Διοικήτρια και Πρόεδρος του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών, Ομότιμη Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής-Αγωγής Κωφών και διευθύντρια, της Μονάδας Αγωγής Κωφών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών. Σπούδασε και εργάστηκε επί σειρά ετών στις Η.Π.Α ως δασκάλα ειδικής αγωγής κωφών παιδιών στο Lexington school for the Deaf της Νέας Υόρκης και ως Λέκτορας στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Είναι συνεργάτης και μέλος του ερευνητικού κέντρου του National Institute of Technology for the Deaf του Rochester Institute of Technology της Νέας Υόρκης. Έχει υπηρετήσει από διάφορες διοικητικές θέσεις το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Υπουργείο Υγείας, Παιδείας και Πρόνοιας και έχει λάβει μέρος (και ως πρόεδρος) σε διάφορες (Εθνικές, Ευρωπαϊκές και των Η.Π.Α) νομοπαρασκευαστικές και άλλες επιτροπές- παιδείας, πρόνοιας και ιατρικών θεμάτων. Στην Ελλάδα έχει συμβάλει καθοριστικά στις αλλαγές που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια στο χώρο της Ειδικής Αγωγής και στον τομέα των κωφών αφού συνέβαλε καθοριστικά στην υιοθέτηση από τους εκπαιδευτικούς και την αναγνώριση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας
ως επίσημης γλώσσας των κωφών από τη Πολιτεία το 2000.

Κύρια ερευνητική της ενασχόληση είναι η διερεύνηση θεμάτων που σχετίζονται με την εκπαίδευση των παιδιών με Ειδικές Ανάγκες, την ένταξη τους στο γενικό σχολείο, την προσαρμογή κατάλληλων αναλυτικών προγραμμάτων, την αλλαγή των στάσεων των εκπαιδευτικών για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες, την κώφωση κυρίως στην παιδική ηλικία, όπως την κατάκτηση της γλώσσας, την εκπαίδευση κωφών, τη μελέτη της νοηματικής γλώσσας, την επίδρασή της στην εκπαίδευση τους, τα προβλήματα των γονέων και της οικογένειας και τη χρήση της υποστηριχτικής τεχνολογίας στην Ειδική εκπαίδευση. Η κ. Λαμπροπούλου είναι μέλος του Δ.Σ του Παγκόσμιου Συνεδρίου Εκπαίδευσης Κωφών Παιδιών καθώς και άλλων επιστημονικών Ευρωπαϊκών και Αμερικάνικων Οργανισμών και δικτύων για την Ειδική Αγωγή και την εκπαίδευση των κωφών και κριτής συντακτικών επιτροπών διεθνών περιοδικών.

Βασίλης Κουρμπέτης
Η Ελληνική Νοηματική Γλώσσα ως το βέλτιστο εκπαιδευτικό εργαλείο για την αντιμετώπιση της γλωσσικής αποστέρησης
O Βασίλης Κουρμπέτης γεννήθηκε Οκτώβρίο του 1959 στην ορεινή Ολυμπία.
Πήρε το Πτυχίο Δασκάλου Δημοτικής Εκπαίδευσης το 1979, το Master of Education στην Εκπαίδευση Κωφών το 1982 και το Doctor of Education στην Εφαρμοσμένη Ψυχογλωσσολογία και Κώφωση το 1987 από το Πανεπιστήμιο της Βοστώνης. Από τον Φεβρουάριο του 2012 μέχρι σήμερα είναι Σύμβουλος A του ΥΠ.Π.Ε.Θ. και Προϊστάμενος του Γραφείου Ευρωπαϊκής και Διεθνούς Εκπαιδευτικής Πολιτικής στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Μέχρι τον Φεβρουάριο του 2012 ήταν Σύμβουλος Ειδικής Αγωγής και από τον Φεβρουάριο του 2000 μέχρι τον Μάιο του 2004 ήταν Αναπληρωτής Πρόεδρος του Τμήματος Ειδικής Αγωγής, στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Έχει διατελέσει Επιστημονικός Διευθυντής του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών και Επιστημονικός Συνεργάτης του Ινστιτούτου Επεξεργασίας του Λόγου, της Ομοσπονδίας Κωφών Ελλάδος και του Center for the Study of Communication and the Deaf του Πανεπιστημίου της Βοστώνης. Εργάστηκε ως εκπαιδευτικός για 13 χρόνια σε σχολικές μονάδες Κωφών στις ΗΠΑ. Έχει πλήθος δημοσιεύσεων σε ελληνικά και ξένα περιοδικά και βιβλία, 4 μονογραφίες και πλήθος παρουσιάσεων σε ελληνικά και ξένα συνέδρια. Έχει δημιουργήσει Εκπαιδευτικά Εργαλεία, για την εκπαίδευση και επικοινωνία Κωφών και ακουόντων με την χρήση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας, και για μαθητές με αναπηρίες ως Επιστημονικός Υπεύθυνος και ως Επιστημονικός Συνεργάτης. Τα εκπαιδευτικά εργαλεία έχουν μορφή πολυμέσων όπως CD-ROM, DVD-ROM και Βίντεο.
Έχει συμμετάσχει σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα ως Επιστημονικός Υπεύθυνος και Επιστημονικός Συνεργάτης. Το κύριο ερευνητικό του ενδιαφέρον είναι η εκπαίδευση και η κοινότητα των Κωφών και ιδιαίτερα η δομή και χρήση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας.

Γαλήνη Σαπουντζάκη
Γλωσσολογική Περιγραφή και Διδακτική Μεθοδολογία της Ε.Ν.Γ.
Η Γαλήνη Σαπουντζάκη γεννήθηκε το 1972 στην Αθήνα. Μετά την αποφοίτησή της από το Τμήμα Φιλολογίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών το 1994, μελέτησε την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και ειδικεύτηκε ως διερμηνέας (1997). Το 2006 με υποτροφία του ΙΚΥ απέκτησε διδακτορικό τίτλο στη Θεωρητική Γλωσσολογία από το Πανεπιστήμιο του Bristol της Αγγλίας. Υπηρετεί ως Επίκουρη Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στο Βόλο όπου και εργάζεται από το 2004, με γνωστικό αντικείμενο τη θεωρητική περιγραφή και διδακτική μεθοδολογία της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας ως πρώτης ή ως δεύτερης / ξένης γλώσσας. Είναι υπεύθυνη των προγραμμάτων κατάρτισης στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα στο ΚΕΔΙΒΙΜ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από το 2003 συνεργάζεται μεταξύ άλλων με το Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου, την Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος, το Σωματείο Διερμηνέων Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας καθώς και σε ερευνητικά προγράμματα ευρωπαϊκών φορέων (European Cooperation for Science and Technology, European Science Foundation (ESF), European Council for Modern Languages (ECML) κ.ά.. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα κινούνται στην τυπολογία των νοηματικών γλωσσών, τη μεθοδολογία διδασκαλίας τους, τη λημματογράφηση, την ασύγχρονη γλωσσική εκπαίδευση, τις διαδικασίες γραμματικοποίησης και σωματοποίησης (embodiment).

Στην εξω-πανεπιστημιακή εκπαιδευτική πράξη έχει διδάξει φιλολογικά μαθήματα & Ελληνική ως δεύτερη γλώσσα στο Γυμνάσιο και Λύκειο Κωφών / Βαρηκόων Αργυρούπολης & στο Διαπολιτισμικό Λύκειο Βαρυμπόμπης, εκπαιδεύει υποψήφιους διερμηνείς Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας και συμμετέχει σε προγράμματα επιμόρφωσης σε σχέση με τη νοηματική γλώσσα και Κωφούς. Εκπονεί projects ευαισθητοποίησης σε συνεργασία με Σχολικές Μονάδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο νομό Μαγνησίας καθώς και παρουσιάσεις στα πλαίσια του Μεταπτυχιακού προγράμματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και σε προπτυχιακούς φοιτητές Ιατρικής του Π.Θ. σχετικά με τη νοηματική γλώσσα και την επικοινωνιακή προσβασιμότητα για κωφούς και βαρήκοους. Εκτός από εισηγήσεις σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια, εργασίες της έχουν περιληφθεί σε επιστημονικά περιοδικά στο χώρο της Γλωσσολογίας, των Νέων Τεχνολογιών και της Διδακτικής, και σε έργα των εκδόσεων Cambridge, Walter de Gryuter,-Mouton, John Benjamins Press, Springer – Verlag και άλλων.

Σοφία Ίσαρη
Η εξέλιξη και η πορεία της Νοηματικής Γλώσσας στην Ευρώπη
Η Σοφία Ίσαρη είναι πτυχιούχος Νηπιαγωγός, απόφοιτη του Τμήματος Εκπαίδευσης
και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου
Αθηνών και υπηρέτησε από το 2005 στο Ειδικό Νηπιαγωγείο Κωφών κ βαρηκόων
Αργυρούπολης, ενώ το 2007 διορίστηκε ως μόνιμη εκπαιδευτικός. Τα τελευταία 8
έτη έχει υπηρετήσει με απόσπαση στο Ειδικό Νηπιαγωγείο Κωφών κ βαρηκόων
Λυκόβρυσης-Πεύκης.
Είναι πιστοποιημένη εκπαιδευτικός παρακολουθώντας το πρόγραμμα «Εξειδίκευση
στην Εκπαίδευση Κωφών-Βαρήκοων» του Πανεπιστήμιου Πατρών στα πλαίσια του
Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ του ΥΠ.Ε.Π.Θ.(2003), ολοκληρώνοντας παράλληλα με επιτυχία το
πρόγραμμα «Εκπαίδευση Κωφών στην Διδασκαλία Νοηματικής Γλώσσας» του ίδιου
Πανεπιστημίου. Έχει παρακολουθήσει πολλαπλά σεμινάρια για την εκπαίδευση της Νοηματικής Γλώσσας και την μεθοδολογία διδασκαλίας, αποκτώντας εμπειρία ως εκπαιδευτικός ΕΝΓ εδώ και 16 συνεχή έτη στον ελληνικό χώρο.

Η ίδια έχει γεννηθεί Κωφή και προέρχεται από οικογένεια με κωφά μέλη. Απέκτησε
γνώσεις με την πορεία των χρόνων, οι οποίες εμπλουτίστηκαν από την πολυετή
συμμετοχή της στο Θέατρο Κωφών Ελλάδος στο οποίο έχει διατελέσει ως ιδρυτικό
μέλος, αλλά και από την συμμετοχή της σε προγράμματα πολλών Πανεπιστημίων,
του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας κι άλλων φορέων. Συμμετείχε στο πρόγραμμα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής το 2015-2016 ως παρουσιάστρια ΕΝΓ για την δημιουργία λογισμικών – ψηφιοποίησης για όλα τα βιβλία της Α΄και Β΄τάξης του δημοτικού, όπου και επιμελήθηκε την ΕΝΓ των βιβλίων για το νηπιαγωγείο.
Έχει συμμετάσχει σε πολλά σεμινάρια και ημερίδες με εισηγήσεις, όπως στο
πρόγραμμα εξειδίκευσης για την κώφωση του Πανεπιστημίου Πειραιώς, σε
ημερίδες του Υπουργείου Παιδείας, στο Ευγενίδειο Ίδρυμα και πολλά άλλα.
Ως Κωφή διερμηνέας για πολλά χρόνια ως εθελόντρια. Έχει συμμετάσχει σε
πανευρωπαϊκά και διεθνή συνέδρια σε σχέση με την Κώφωση και την διερμηνεία
στη Νοηματική γλώσσα.
Από το 2016 ανέλαβε τον ρολό της efsliDI chair του Ευρωπαϊκού Φόρουμ Κωφών
Διερμηνέων Νοηματικών Γλωσσών (efsliDI).και επίσης από το 2017 είναι μέλος της
Ευρωπαϊκής Ένωσης Κωφών (EUD) ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου.

Χρυσόστομος Παπασπύρου
Γλώσσα και κοσμοείδωλο
Ο Χρυσόστομος Παπασπύρου, κωφός από ηλικία 3 ετών, είναι πτυχιούχος χημικός (1982) της Σχολής Φυσικών και Μαθηματικών Επιστημών Πανεπιστημίου Αθηνών µε περαιτέρω σπουδές στο Ομοσπονδιακό Πολυτεχνείο (ΕΤΗ) της Ζυρίχης και διδακτορικές σπουδές στην γλωσσολογία των νοηματικών γλωσσών στην Σχολή Γλωσσικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Αμβούργου. Γνωρίζει επτά γλώσσες. Είναι το ιστορικά πρώτο στην Ευρώπη κωφό άτομο που έλαβε διδακτορικό στην γλωσσολογία (το 1990) και εισηγήθηκε την συστηματική εφαρμογή της δίγλωσσης και διαπολιτισμικής εκπαίδευσης των κωφών στην Ελλάδα (το 1996).

Από το 1984 υπηρετεί στο Ειδικό Γυμνάσιο και Λύκειο Κωφών & Βαρηκόων Αγίας Παρασκευής, τα οποία διευθύνει από το 2009. Παράλληλα δραστηριοποιείται και ως επιστημονικός συνεργάτης των Πανεπιστημίων Αθηνών και Αμβούργου, στο οποίο διετέλεσε το 2002 επισκέπτης καθηγητής. Έχει δημοσιεύσει πολυάριθμες επιστημονικές μελέτες για τις νοηματικές γλώσσες και την εκπαίδευση των κωφών, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται 9 βιβλία και 7 οπτικοί δίσκοι CD/DVD.

Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος
Ιστορία Της ΟΜ.Κ.Ε. – Επέτειος 50 χρόνων
Η Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος (ΟΜ.Κ.Ε.) ιδρύθηκε το 1968 από 4 Σωματεία Κωφών, προερχόμενα από διάφορες περιοχές της χώρας μας. Τότε, όμως, ήταν πάρα πολύ δυσμενείς οι συνθήκες για τα Κωφά – Βαρήκοα άτομα, με αποτέλεσμα να τεθεί σε αδράνεια μόλις μετά από έναν χρόνο. Ύστερα από την αποκατάσταση της Ελληνικής Δημοκρατίας και των ανθρωπίνων δημοκρατικών επιταγών, που ορίστηκαν από το Σύνταγμα του 1974, οι Κωφοί – Βαρήκοοι επαναδραστηριοποιήθηκαν με ζωηρό ενδιαφέρον για τη δημιουργία μίας Δευτεροβάθμιας Οργάνωσης που θα εκπροσωπούσε όλους τους Κωφούς –Βαρήκοους της χώρας μας. Αυτό κατέστη δυνατό το 1982, οπότε και η ΟΜ.Κ.Ε. απέκτησε επιτέλους έναν μόνιμο χαρακτήρα και μια αδιάλειπτη λειτουργία μέχρι σήμερα, με 18 Σωματεία – Μέλη σε όλη την Ελλάδα.

Η ΟΜ.Κ.Ε. αποτελεί ιδρυτικό μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κωφών (EUD), που ιδρύθηκε το 1985 στο Παρίσι και έχει έδρα τις Βρυξέλλες. Επίσης, είναι μέλος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Κωφών (WFD) και της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Βαρήκοων (EFHOH). Στην Ελλάδα, είναι ιδρυτικό μέλος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.ΑμεΑ.), η οποία είναι ο πλέον αντιπροσωπευτικός φορέας όλων των Ατόμων με Αναπηρία.
Η ΟΜ.Κ.Ε. είναι περήφανη για τους μέχρι τώρα αγώνες της για αξιοπρεπή διαβίωση των Κωφών και Βαρήκοων – με πλήρη δικαιώματα και ισότιμη συμμετοχή στα κοινωνικά δρώμενα, καθώς επίσης και για τους εκπροσώπους της σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Η ΟΜ.Κ.Ε. συνεχίζει να αγωνίζεται για την εφαρμογή των διατάξεων του Συντάγματος και της Διεθνούς Σύμβασης του Ο.Η.Ε. για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία.

arrow_left
arrow_right
Βενέττα Λαμπροπούλου
Συνδρομή του Ιδρύματος Κωφών στην Εξέλιξη της ΕΝΓ
Βασίλης Κουρμπέτης
Η Ελληνική Νοηματική Γλώσσα ως το βέλτιστο εκπαιδευτικό εργαλείο για την αντιμετώπιση της γλωσσικής αποστέρησης
Γαλήνη Σαπουντζάκη
Γλωσσολογική Περιγραφή και Διδακτική Μεθοδολογία της Ε.Ν.Γ.
Σοφία Ίσαρη
Η εξέλιξη και η πορεία της Νοηματικής Γλώσσας στην Ευρώπη
Χρυσόστομος Παπασπύρου
Γλώσσα και κοσμοείδωλο
Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος
Ιστορία Της ΟΜ.Κ.Ε. – Επέτειος 50 χρόνων